RESPONSIVT DESIGN

HVA ER RESPONSIVT DESIGN?

I denne teknologiske revolusjonen som vi befinner oss i vokser utvalget av enheter som kan benyttes for å se på en nettside. En sikker metode for at nettsiden skal fremstå brukervennlig på alle enheter er responsivt design.

Responsivt design betyr at størrelsen og utformingen av nettsiden automatisk tilpasses formatet. Den vil da vises som den skal på hvert operativsystem og enhver skjermstørrelse. Denne prosessen optimaliserer brukeropplevelsen for besøkende ved å minimere arbeidet brukerne selv må utføre for å navigere på nettsiden. 

INNHOLD TILPASSET ALLE SKJERMER

Ved utforming av nettsider må man ta hensyn til ulike skjermstørrelser. Tekstene og fontene skal være lesbare på mindre skjermer, knapper skal ikke være så små og nære hverandre at man trykker feil, og det skal heller ikke være nødvendig å sveipe bortover nettsiden for å se det hele bilde eller lese en hel setning. Responsivt design sikrer at alt innhold kommer frem tydelig i ethvert format. 

HVORFOR RESPONSIVT DESIGN?

Det er mer hensiktsmessig og kostnadseffektivt å utvikle én nettside, enn å utvikle og vedlikeholde innhold for forskjellige plattformer. Responsivt design betyr at innholdet på én enkelt URL tilpasses de besøkendes operativsystemer og skjermer, fremfor at man utvikler egne mobilsider og egne apper for optimal fremvisning. Responsivt design forenkler markedsføring på nett og søkemotoroptimalisering. I tiden videre vil vi antakelig se en revolusjon fra applikasjoner, som er dyre å utvikle, til responsiv design for nettlesere.

RESPONSIVT DESIGN BELØNNES AV SØKEMOTORER

Den 18.november 2014 innførte Google merking av mobilvennlige sider ved søk fra mobiler og nettbrett. Bing fulgte like etter. Dette er det første steget mot mobilspesifikke søk som setter brukervennlighet i hovedfokus i enda større grad enn tidligere. Dette betyr lavere rangeringer for nettsider som ikke er tilpasset mobile enheter.